Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Meierijstad
Geplaatst op Lokaalnieuwsschijndel.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Nummer besluit: 2130332Gelet op:•artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;Overwegende dat:•het gebruik van elektrische voertuigen bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast;•de provincie Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Zuid vormen; •de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Meierijstad een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor: plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur;•de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;•de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL); •er een aanvraag is gedaan voor een laadpaal voor het laden van elektrisch voertuigen in de openbare ruimte in de nabijheid van de Diepenbrockstraat thv 32 binnen de bebouwde kom van Schijndel; •het volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet is toegestaan om vanuit een woning een laadkabel naar een openbare laadpaalplek leggen; •de aanvrager geen parkeerplaats heeft op eigen terrein;•Vattenfall volgens de voorwaarden binnen 300 meter loopafstand van de woning van de aanvrager een openbare laadpaal moet plaatsen; •de Diepenbrockstraat thv 32 binnen de bebouwde kom van Schijndel ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Meierijstad;•de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;•het reserveren van twee bestaande parkeerplaatsen geen tot weinig effect heeft op de parkeerdruk aangezien de bewoner nu ook in dit gebied parkeert; •daarbij rekening is gehouden met het feit dat op de gekozen locatie meerdere parkeervakken aanwezig zijn, waardoor de druk als gevolg van het wegvallen van één parkeerplaats over een groot aantal parkeervakken wordt verdeeld;•de gekozen locatie voldoende vindbaar is; •de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. In beginsel wordt er één parkeerplek;•een hoge parkeerdruk op zichzelf geen reden vormt om van het plaatsen van een laadpaal af te zien. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen;•het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats; •het ten onrechte bezet houden door een elektrische auto die niet wordt opgeladen geen afbreuk kan doen aan de rechtmatigheid van het besluit;•vanwege toenemende diefstal en vandalisme van laadpalen, elektrische voertuigen en oplaadkabels wordt waarde gehecht aan het feit dat de gekozen locatie een zichtbare locatie betreft; •de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 •lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; •lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N:1.Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen op de Diepenbrockstraat thv 32 in Schijndel voor het laden van elektrische voertuigen; 2.Dit kenbaar te maken door plaatsing van het bord E04, onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en onderbord OB504.De locatie en plaatsing van de borden wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.Bijlagen:•Situatietekening
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Schijndel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Schijndel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsschijndel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Schijndel.
© LokaalnieuwsSchijndel.nl
Laatste berichten