Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Meierijstad
Geplaatst op Lokaalnieuwsschijndel.nl op: 24-12-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Besluitnummer: 2676029Aanleiding Op de Bremweg/Heiweg in Schijndel worden tijdelijke woningen gebouwd voor de opvang van ontheemden. Na een uitspraak van de voorzieningenrechter op 8 februari 2024 heeft de gemeente de opdracht gekregen om vanwege een actieve dassenburcht op 9 meter afstand van het naastgelegen voetpad te zorgen voor een goede afsluiting. Dit om te voorkomen dat er in strijd met artikel 5.1, tweede lid, onder g, van de Omgevingswet gehandeld wordt. Verzoekers hebben benadrukt dat de afsluiting snel gerealiseerd moet worden, omdat ze bang waren dat gebruikers van de opvang toch over het pad zouden gaan lopen, gezien dit de kortste weg is. De afsluiting is inmiddels gerealiseerd met bouwhekken en zal binnenkort een definitieve vorm krijgen door middel van afsluitbare poorten. Op basis van deze omstandigheden is het wenselijk een gedeelte van het voetpad tussen het voetbalveld (hoofdveld) en de achteringang van RKSV Schijndel te Schijndel aan de openbaarheid te onttrekken. Gelet hierop zijn er voldoende belangen aanwezig die het onttrekken aan het openbaar verkeer rechtvaardigen.BeslisbevoegdheidArtikel 9 van de Wegenwet kent de bevoegdheid om te beslissen op een verzoek tot onttrekking van een weg aan de openbaarheid toe aan de gemeenteraad. De raad heeft deze bevoegdheid in de Delegatieregeling Meierijstad overgedragen aan burgemeester en wethouders. ProcedureArtikel 11 lid 2 van de Wegenwet bepaalt dat op de voorbereiding van de beslissing op het verzoek afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is. Hiertoe heeft het ontwerp besluit gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen.Overwegingen m.b.t. het verzoek / belangenafweging Uit vaste jurisprudentie, zie onder andere de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 28 november 2007, ECLI:NL:RVS:2007:BB8936, blijkt dat sprake is van een discretionaire bevoegdheid. Dat houdt in dat wij een ruime beleidsvrijheid hebben bij dergelijke besluiten. Wij moeten hierbij aantonen dat geen sprake is van strijd met wettelijke voorschriften en voorkomen dat er zodanige onevenwichtigheid bij de afweging van de betrokken belangen ontstaat, dat niet in redelijkheid tot onttrekking kon worden overgegaan. Bij een besluit tot onttrekking aan het openbaar verkeer behoeft geen dringende reden aanwezig te zijn. In dit besluit zijn éérst alle belangen in beeld gebracht, vervolgens is bekeken of deze van overwegend belang zijn en tot slot is beoordeeld of een algemeen belang zich tegen de afsluiting verzet. Het pad in het Zuideinderpark, gelegen binnen de bebouwde kom van Schijndel en in beheer van de gemeente Meierijstad, heeft momenteel voornamelijk een recreatieve functie. Met de geplande opvang van ontheemden op een nabij gelegen perceel, wordt een toename van voetgangers verwacht. Langs dit pad bevindt zich een dassenburcht, waarvan het behoud van geschikte leefgebieden essentieel is. Om overlast, hinder of schade aan de dassenburcht en de dieren te voorkomen, is het noodzakelijk om een gedeelte van het pad af te sluiten met afsluitbare poorten, zoals aangegeven op de bijlage. Het pad biedt een korte route naar voorzieningen in de buurt zoals de supermarkt, bushalte en scholen. In dit kader is het belangrijk om het bestaande pad langs de Heiweg, wat door omwonenden als onveilig wordt beschouw, als veilig en bruikbaar alternatief geschikt te maken. Het college committeert zich aan de verbetering van de alternatieve toegangsroute op het sportcomplex aan de Heiweg, onder meer door de installatie van adequate verlichtingsvoorzieningen. Voorts zullen omwonenden en gebruikers van de opvanglocatie de gelegenheid krijgen om in overleg te treden met de gemeente door middel van klankbordgesprekken. Dit overleg heeft ten doel de huidige omstandigheden te evalueren, de benodigde aanpassingen vast te stellen en mogelijke verbeteringen te overwegen. Het is in het belang van de indieners om actief deel te nemen aan deze overlegvormen.De omloopafstand van het alternatieve pad is circa 200 meter, wat binnen een maatschappelijk aanvaardbare norm ligt. Gemotoriseerd verkeer maakt geen gebruik van het voetpad. Extra financiële kosten vanwege omrijden zijn dan ook niet aan de orde.Aan het pad is tevens een achteringang van de voetbalvereniging gelegen. Deze wordt regelmatig gebruikt door voetballers om een bal op te halen. De voetbalvereniging is vooraf op de hoogte gebracht van de afsluiting van het gedeelte van het pad. De toegangspoort van de voetbalvereniging blijft bereikbaar via het overige deel van het pad.Daarnaast is er door de afsluiting geen mogelijkheid meer om rondom de sportvelden te lopen om bijvoorbeeld de hond uit te laten of gebruik te maken van het trimparcours.De termijn voor de opvanglocatie bedraagt 15 jaar met de mogelijkheid tot verlenging. Voorts is gebleken dat de huidige afzetting niet effectief is, aangezien deze is vernield en daarom de bescherming van de dassenburcht niet permanent kan worden gegarandeerd. ConclusieDe maatschappelijke urgentie rond de opvang van ontheemden is evident. Om te voorkomen dat er in strijd met artikel 5.1, tweede lid, onder g, van de Omgevingswet en om uitvoering te geven aan de uitspraak van de voorzieningenrechter is het van belang dat het pad blijft afgesloten, met als doel om te voorkomen dat de dassenburcht en de daarin levende dieren worden verstoord als gevolg van het extra gebruik van het pad door de nieuwe bewoners van de opvanglocatie.Het is duidelijk dat het voetpad geen belangrijke verkeersfunctie heeft. Gezien het huidige recreatieve gebruik is de verwachting dat de afsluiting daarom een beperkt effect zal hebben. Hoewel de afsluiting een kortere route was, is er een alternatief beschikbaar. Dit alternatief, het pad langs de Heiweg, kan bruikbaar en geschikt gemaakt worden. Er is daarmee geen algemeen belang dat zich tegen deze afsluiting verzet.Definitief besluit: 1.Het gedeelte van het voetpad aan de Zuideinderpark tussen het voetbalveld en de achteringang van RKSV Schijndel te Schijndel zoals afgebeeld op de situatieschets aan de openbaarheid te onttrekken. Mogelijkheid van beroepTegen dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief beroep aantekenen bij de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het beroepschrift (in tweevoud) moet de gronden van het beroep bevatten en zijn ondertekend. Als u het besluit wilt laten schorsen kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht. Bij dit verzoek voegt u een afschrift van het ingediende beroepschrift. Aan het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening is geen termijn verbonden. U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.Voor het instellen van beroep of het in behandeling nemen van een verzoek om voorlopige voorziening is een griffierecht verschuldigd. Nadere informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl.De secretaris, Drs. M.G.C. Willems-Wils RADe Burgemeester, ir. C.H.C. van RooijVoor informatie over dit besluit kunt u contact opnemen met de heer G. Tolenaars van het atelier Openbaar Gebied van de Gemeente Meierijstad, bereikbaar via telefoonnummer 14 0413.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Schijndel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Schijndel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsschijndel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Schijndel.
© LokaalnieuwsSchijndel.nl
Laatste berichten